Antropologia mody. Krawiec Mrożka

_

Powyższe zdjęcie / fotomontaż z kampani Diesel’a – włoskiej marki denimowej, jest genialnym przykładem / przyczynkiem do rozwijanego poniżej tematu. Wykorzystane zdjęcie to oczywiście Konferencja z Jałty 1945, słynny kadr z Churchillem, Rooseveltem i Stalinem, kreślącymi nowy porządek świata.

Choć z wykształcenia jestem kulturoznawcą / teatrologiem (Ja wolę antropologiem teatru), to jednak zawodowo zajmuję się fotografią mody. Uwielbiam Mrożka. Wydawało mi się, że przeczytałem wszystkie jego sztuki teatralne, ale „Krawiec” jakoś mi umknął. Dlatego z wielką przyjemnością odkrywam go teraz, szczególnie, że jest to kamyk do mojego ogródka i do dyskursu czym jest lub może być moda. [Moda rozumiana dosyć szeroko jako kultura].

Mistrz groteski Sławomir Mrożek ustami Krawca mówi, że: Moda to władza. Tak w skrócie, a bardziej precyzyjnie: Moda to forma, która nami rządzi – kontynuując wątki gombrowiczowskie. To także refleksja historiozoficzna, która może wydawać się bardziej pierwszoplanowa – mamy tu ukazany groteskowy scenariusz rewolucji, jakby schemat dziejów. Nadworny Krawiec (na bliżej nie określonym dworze) w nonszalancki sposób odnosi się do swojego klienta: Ekscelecja jest Ekscelecją tylko dzięki moim kreacjom. Natomiast Ekscelecja nagi jest nikim. Władza [Cywilizacja] to ja – kwituje Krawiec.

Zmierzając do sedna tego wpisu, to ogromnie polecam „Krawca” w realizacji Teatru TV z 1997 w genialnej obsadzie: A. Seweryn jako Krawiec, K. Globisz jako Ekscelencja, oraz J. Frycz jako Onucy, barbarzyńca. Także Cezary Kosiński jako Karlos, rewolucjonista/idealista, oraz inni… Po tym Spektaklu chyba już nikt nie powinien lekceważyć mody jako rzeczy niepoważnej lub dorabiać jej gęby intelektualnej biedy 😉

Nagranie można zdobyć w sieci m.in. na Chomiku.

Mrożek Krawiec Teatr Tv

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *